Fysiotherapie bij artrose

Artrose is een aandoening van het kraakbeen in het gewricht. In de volksmond wordt dit vaak ‘slijtage’ genoemd. De term ‘slijtage’ is eigenlijk niet juist. Het kraakbeen is wel veranderd, maar niet versleten. Het kraakbeen is dunner en de oppervlakte is onregelmatig.
Naast veranderingen van het kraakbeen kunnen er ook veranderingen optreden in de botten zelf. Deze kunnen breder worden en er kunnen knobbels ontstaan. Ook het weefsel rondom het gewricht (het gewrichtskapsel) kan ontstoken raken.

Veel voorkomende klachten:

• Pijn in betrokken gewrichten
  • Ochtend stijfheid
  • Verminderde beweeglijkheid
  • Krakende gewrichten
  • Vermoeidheid
  • Spierpijn
Fysiotherapie, Fysiotherapeut, Fysiotherapiepraktijk, Fysio, Beek, Kuijs Fysiotherapie, Fysiofitcare

Fysiotherapie bij artrose

Uw fysiotherapeut zal in eerste instantie uw persoonlijke omgeving en uw dagelijkse activiteiten proberen in kaart te brengen. Aan de hand daarvan wordt getracht u op een juiste wijze te leren omgaan met uw klachten.

Een belangrijk onderdeel van de behandeling is oefentherapie; bewegen dus!
Bewegen zorgt ervoor dat het gewrichtssmeer in het gewricht zich goed verspreidt en het bewegen van een gewricht zo optimaal mogelijk verloopt. De verspreiding van het gewrichtssmeer duurt alleen even, daarom is het eerste half uur van bewegen het lastigste. Bewegen zorgt er ook voor dat de spieren rondom het pijnlijke gewricht sterker worden. Hierdoor kunnen ze de krachten op het gewricht beter opvangen. Uit onderzoek is gebleken dat bewegen de beste methode is om artrose zo lang mogelijk de baas te blijven: ‘Rust roest!’ Deze training heeft bij ons vorm gekregen in het beweegprogramma artrose.

Het beweegprogramma artrose

Het programma duurt 3 maanden met een trainingsfrequentie van 2 keer per week. Als eerste zal de fysiotherapeut u onderzoeken en samen met u kijken naar de mogelijkheden en wensen. Daarna gaat u onze trainingszaal in. U traint hier uw spieren, balans en conditie. Advies hoe u het beste met de klacht om kunt gaan in het dagelijkse leven is hier een onderdeel van. Na 3 maanden is het programma met de fysiotherapeut afgerond.

Tom Beckers kleur bijgesneden klein

Het vervolgtraject

Na beëindiging van het beweegprogramma kunt u, als u dat wenst, het traject vervolgen in één van de medische fitnessgroepen. U vervolgt daar het oefenprogramma onder begeleiding van uw fysiotherapeut op een meer zelfstandige wijze. Ook kunt u ervoor kiezen om geheel zelfstandig te blijven sporten met coaching van uw fysiotherapeut. U kunt hierbij denken aan fietsen, wandelen, zwemmen, tennis, roeien, of andere beweegactiviteiten. In ieder geval datgene wat u graag zelf doet/deed. Uw fysiotherapeut coacht u middels een aantal individuele sessies gedurende het jaar.

Het beweegprogramma artrose wordt bij Kuijs Fysiotherapie Beek verzorgd door Tom Beckers en Esmee Halmans.

Esmee4