Fysiotherapie, Fysiotherapeut, Fysiotherapiepraktijk, Fysio, Beek, Kuijs Fysiotherapie, Fysiofitcare, manuele therapie, rugpijn, rugklachten, nekpijn, nekklachten, schouderpijn, schouderklachten

Oedeemtherapie

Last van opgezette handen, voeten of enkels? Vocht vasthouden kan zorgen voor een zwaar, gespannen of zelfs (tintelend) pijnlijk gevoel. Dikke enkels na een warme dag zijn een bekend voorbeeld van oedeem.

Wat is oedeem?

Oedeem is een vochtophoping in een deel van het lichaam. De ophoping van weefselvocht, het zogenoemde ‘vocht vasthouden’, geeft een zichtbare zwelling. Dit kan zich over het hele lichaam manifesteren of in ledematen. Door met een vinger op de plek te drukken, is het makkelijk te zien. Wanneer u uw vinger weghaalt zal er even een klein kuiltje zichtbaar blijven. Met een nacht slapen met bijvoorbeeld de benen omhoog, zal het vocht weer verdwijnen. Wanneer het vocht niet of nauwelijks verdwijnt kan er sprake zijn van lymfoedeem.

Hoe ontstaat oedeem?

Vocht hoopt zich op als er een storing in het lymfsysteem zit. Het lymfsysteem voert vocht uit alle delen van het lichaam op tijd af naar de nieren, zodat we het kwijt kunnen raken. Het is te vergelijken met de bloedsomloop, maar dan in de huid. Op belangrijke punten, zoals in de oksels en lies, bevinden zich belangrijke knooppunten of afvoerkruispunten: de lymfknopen. Als deze knopen niet goed (meer) werken of zijn verwijderd, kan het vocht niet goed meer weg.

Hoe ontstaat lymfoedeem?

Lymfoedeem kan overal in het lichaam optreden en gaat niet vanzelf over. Vaak komt het in de armen of de benen voor. Het is moeilijker om er een kuiltje in te drukken en het vocht verdwijnt niet of nauwelijks na een nachtje slapen. Lymfoedeem ontstaat als gevolg van een onvoldoende functionerend of een defect lymfsysteem. Bijvoorbeeld na een operatie waarbij lymfklieren zijn weggenomen of na bestraling. Het kan ook ontstaan als complicatie bij trombose, ernstige ontstekingen of spataderen.

Wanneer oedeemtherapie?

Oedeemtherapie kan u goed helpen wanneer u vocht vasthoudt. U heeft vaak last van oedeem of vocht vasthouden in de volgende gevallen:

• Een zwelling of verdikking, vooral na warmte of lang staan
  • Een vermoeid, zwaar, gespannen gevoel met dikke handen, enkels of voeten, soms met tintelingen
  • Bij sportletsel, sportblessures en brandwonden
  • Bij huidafwijkingen
  • Na verwijdering van lymfeklieren
  • Bij een slechte doorstroming van of operatie aan de bloedvaten
  • Trombose
  • Overgewicht
Fysiotherapie, Fysiotherapeut, Fysiotherapiepraktijk, Fysio, Beek, Kuijs Fysiotherapie, Fysiofitcare, handklachten, handpijn, polsklachten, polspijn

Behandeling met oedeemtherapie

Beide vormen, zowel oedeem als lymfoedeem zijn goed te behandelen met fysiotherapie. De behandeling bestaat uit een soort massage (manuele lymfedrainage) die er voor zorgt dat het vocht weer wordt afgevoerd.

Omdat er iets in het afvoersysteem voor vocht niet goed loopt, kan het even duren voordat u een blijvend resultaat is. Toch kan één behandeling al wel een verschil maken. Na de behandeling volgen nog een aantal controlesessies en krijgt u zonodig oefeningen, leefregels en/of compressie (elastische kous, zwachtel) mee. Ook deze maatregelen zijn belangrijk voor het verdere verloop van de klachten.

Onze oedeemtherapeuten zijn Anke van Banning en Jos van Stokkom (geregistreerd oedeemtherapeut Samenwerkende Fysiotherapeuten Beek).